keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Nokia ja Android

Jos Android-puheilmet myyvät paljon paremmin kuin Windows-puhelimet, miksi Nokia itsepintaisesti pitää kiinni Windows-linjastaan?
Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa nosti esille yhden konkreettisemman perustelun, nimittäin sen, että Android-puhelimia tekemällä Nokia olisi ollut pelkkä "rivivalmistaja", joka ei olisi voinut erottua Android-puhelinten joukosta. Samaa perustelua Nokia on käyttänyt ennenkin.
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/nokia+ei+halua+androidin+rivisotilaaksi/a900299

http://www.talouselama.fi/nokialandia/pelkka+rivisotilas+nokian+androidkammon+perustelut+ovat+edelleen+ontuvia/a2183718

Jossain markkinoinnin tutkimuksissa (Birger Wernerfelt, THE JOURNAL OF BUSINESS STRATEGY) on havaittu yhteys kannattavuuden ja markkinaosuuden välillä. Yleisesti ottaen suurempi markkinaosuus on tarkoittanut suurempaa kannattavuutta. Ilmeisesti Nokian ylinjohto katsoo, että pienempi osuus kokonaismarkkinoista mutta suurempi osuus Microsoft Windows Phone puhelimista takaa suuremman kannattavuuden.
http://web.mit.edu/bwerner/www/papers/Therelationbetweenmarketshareandprofitability.PDF

Digitaalisissa markkinoissa kuitenkin tulee network effectiä ja muuta. Itse sanoisin, että kännymarkkinoilla pitää olla tarpeeksi iso tai sitten tehdä jotain erikoiskännyä esim. eräkäyttöön tai poliisikäyttöön tai jotain muuta että pystyy saamaan hyvän kannattavuuden. Kiinalaisfirmat tekevät halvalla mutta heillä taas kustannusrakenne on hyvin alhainen.

En usko, että Nokian on mahdollista saavuttaa hyvää taloudellista tulosta muutaman prosentin markkinaosuudella älypuhelimista. Nokian kaltainen pienvalmistaja ei pysty enää neuvottelemaan tavarantoimittajien, jakelijoiden jne kanssa kunnolla kun se on liian pieni. Lisäksi ostoissa ja muussakin toiminnassa skaala on liian pieni.

Pienemmälläkin markkinaosuudella voi saavuttaa hyvän tuloksen, jos pystyy segmentoimaan markkinat oikein ja todella pystyy tekemään ylivoimaisen palvelun/tuotteen asiakkaalle, joka todella vastaa asiakkaan tarpeisiin ja lisäksi pystyy kommunikoimaan oman tarjoomansa ylivoiman. Nokia ei ole kuitenkaan mitenkään erikoistunut minkään asiakasryhmän palvelemiseen vaan tekee yleistavaraa ja silloin volyymi on tärkeä.
http://www.mobiiliblogi.com/2013/05/08/android-kaytetyin-alusta-mobiiliblogin-lukijoiden-keskuudessa/

http://blog.androidsuomi.fi/2013/05/testissa-samsung-chromebook-303c-3g/

http://macmaa.com/2013/05/08/iwatch-konseptikuvia/

http://lvink.blogspot.fi/p/tietotekniikka.html

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti